Kontakty
09.10.2018
Zázrak jménem lykopen

Napadlo vás někdy pídit se po tom, proč jsou rajčata červená? Nás ano. A dospěli jsme k překvapivým závěrům. Za barvu přímo vybízející „k nakousnutí“ totiž může starý dobrý lykopen. Červené rostlinné barvivo, které vzniká v konečné fázi zrání. Možná jste o něm už slyšeli v souvislosti s jeho perfektními antioxidačními účinky. Právě díky nim se totiž v organismu zdatně popasuje se všemi oxidačními procesy, které by mohly způsobit stárnutí buněk nebo poškodit DNA.

V lidském těle se lykopen netvoří a jedinou cestou, jak ho získat, je pravidelný přísun ovoce a zeleniny. Nejvyšší obsah má tropické ovoce guava (5204 μg/100 g), na paty mu pak šlape vodní meloun (4532 μg/100 g), papája (1828 μg/100 g) a rajče (1601 μg/100 g). A právě rajské jablíčko je pro nás celoročně nejdostupnější možností. Malé množství lykopenu ale najdeme také v červené paprice, červeném zelí a mrkvi.

 

Prevence infarktu i rakoviny

Alespoň jedna vanička rajčat by rozhodně neměla chybět v žádné domácí lékárničce. Spektrum jejich léčivých účinků totiž nemá mezí. Poslouží dokonce jako prevence vzniku rakoviny (především prostaty a žaludku). A nesporné výhody má i pro kuřáky. Je vědecky prokázáno, že lykopen výrazně snižuje nebezpečí vzniku rakoviny plic. Cigaretový kouř obsahuje volné radikály oxidu dusičitého NO2, které přispívají k riziku vzniku nádoru na plicích. Nejvíce zastoupený karotenoid v plicích je právě lykopen – účinný pomocník při bojí s volnými radikály.

Prášková forma lykopenu

Lykopen hravě zatočí také s cholesterolem, který se usazuje v cévách a způsobuje tak jejich zužování. To může končit až infarktem. Izraelští vědci v laboratorních podmínkách prokázali, že lykopen snižuje o 73 % tvorbu LDL cholesterolu a urychluje také jeho degradaci. Jejich kolegové z Oxfordské univerzity přispěli zjištěním, že osoby, které pravidelně konzumují lykopen snižují riziko kardiovaskulárního onemocnění o 30 – 40 %.

 

Elixír věčného mládí

Pokud do našeho jídelníčku zařadíme potraviny obsahující lykopen, je to jako bychom jedli jednu z ingrediencí elixíru mládí a věčného zdraví. Díky lykopenu můžeme zlepšit funkci dýchací soustavy, zpomalit stárnutí kůže a chránit ji proti UV záření, snížit riziko osteoporózy a zlomenin a také zlepšit fyzickou výkonnost těla.

Důvodů, proč bychom si měli lykopen pravidelně dopřávat, je ale mnohem více. Dokáže se např. poprat s kvasinkovými infekcemi, chránit mozek, zlepšit potenci, pozitivně ovlivnit kvalitu vlasů nebo snížit krevní tlak.

Jeho deficit můžete řešit volně prodejnými doplňky stravy v lékárnách, a nebo zvolit příjemnější variantu v podobě čerstvého ovoce a zeleniny.

 

Pizza jako lék

Oficiální doporučená denní dávka lykopenu není stanovena. Doktor Giovannucci z Harvardské školy veřejného zdraví však odhaduje, že bychom měli přijmout minimálně 10 mg lykopenu denně. Přibližně 400 gramů zralých syrových rajčat ho obsahuje cca 6 – 10 mg. A 400 g čerstvé zeleniny je také minimální množství, které doporučuje denně sníst Světová zdravotnická organizace (WHO).

Dobrá zpráva je, že lykopen odolává vysokým teplotám a při vaření tak nedochází k jeho znehodnocení. Právě naopak, tepelná úprava zlepšuje jeho přijatelnost pro lidský organismus. Pokud tedy máte rádi rajčata na pizze, tomatovou omáčku, rajskou polévku či jinak tepelně upravená rajčata, získáte ještě více lykopenu (až desítky mg), než ze syrových plodů.

 

Za tým Farmy Bezdínek

Václav Psota