

Český a slovenský obalový trh je plný zajímavých lidí, kteří mají ještě zajímavější názory. Časopis Svět balení vám pravidelně přináší krátké rozhovory s těmito osobnostmi, ve kterých „rozbalíme“ jejich myšlenky a ukážeme světu jejich nápady. Další osobností je Monika Zábojníková, marketingová a PR manažerka ve Farmě Bezdínek, která v rozhovoru říká, že v případě čerstvého ovoce a zeleniny v nás pocitově nejvíce rezonuje myšlenka „nejlepší obal je žádný obal“.
Svět balení: V posledních letech evropští zákazníci (ti čeští s menším zpožděním) hledí více na původ, kvalitu a udržitelnost zemědělství. Jak v této otázce podniká Farma Bezdínek?
Monika Zábojníková: Na farmě Bezdínek v Dolní Lutyni pěstujeme na ploše přes 11 ha celoročně rajčata nejlepší možné chuti. Sbíráme je ručně a v plné zralosti a dodáváme na pulty českých obchodů pár hodin po sběru, aby si udržela špičkovou kondici. Denně posbíráme až na 25 000 kg čerstvé zeleniny, která putuje co nejkratší cestou k zákazníkovi na stůl.
Svět balení: Na Farmě Bezdínek se snažíte o maximálně udržitelné zemědělství. Přiblížíte nám jednotlivé procesy?
Monika Zábojníková: Rajčata pěstujeme v kompostovatelném substrátu, zaléváme je především dešťovkou zachycovanou ve vlastní nádrži a přebytečnou zálivku recyklujeme. Proti škůdcům bojujeme přirozeně, tedy pomocí biologické ochrany. I proto se jako první v Česku můžeme pochlubit prestižním mezinárodním certifikátem bez zbytků pesticidů.
Tolik proklamované zvýšení potravinové soběstačnosti, místní zaměstnanosti a snížení enviromentálních dopadů produkce potravin je více než kdy jindy společnou výzvou nás všech. V případě produkčních skleníků se jedná o intenzivní produkci na malé ploše. Je-li tento skleník „chytrý“, dokáže zároveň s využitím moderních technologií minimalizovat spotřebu energie a vody na kilogram vypěstované zeleniny, a tím maximalizovat ochranu přírodních zdrojů.
Svět balení: To je velké a mimořádně aktuální téma na celém světě…
Monika Zábojníková: Sice trochu pozdě, ale přece… Sir David Attenborough představuje v závěrečné části dokumentu Život na naší planetě svou vizi budoucnosti. Je naprosto nezbytné změnit životní styl. Musíme zmenšit plochu, kterou využíváme k zemědělství, aby se divočina mohla vrátit. A nejrychleji toho dosáhneme změnou svých stravovacích návyků.
Skvělý tým lidí na farmě Bezdínek si stanovil jako své poslání přispívat k tomu, aby Češi jedli více lokálně vypěstované zeleniny nejlepší možné chuti. Zeleniny zdravé, bez pesticidů, dostupné široké veřejnosti, za použití nejmodernějších technologií, které jsou šetrné k životnímu prostředí. Je v tom všechno. Velká vize, velký smysl, budoucnost a udržitelnost. Pro nás, pro naše děti.
Svět balení: Farma Bezdínek pěstuje lokální potraviny a dodává je (především) na český a lokální trh. Může konkurovat globálním hráčům? Třeba i těm, kteří jsou dotovaní z veřejných financí? Jak?
Monika Zábojníková: Koncept udržitelnosti, tak jak jej chápeme my, musí být o souladu všech aspektů našeho podnikání. Enviromentálních, sociálních a samozřejmě ekonomických. Náš systém pěstování je produkční. Naším hlavním úkolem je produkovat potraviny v co nejvyšší kvalitě a příjmy získat z prodeje zeleniny. Našimi příjmy nejsou dotace.
Věříme, že čím dál více Čechů bude nakupovat kvalitní potraviny. A synonymem pro kvalitu je v případě jídla složení a chuť. Současně víme, že český zákazník je stále velmi vnímavý na pojem „sleva“. A realita je nyní taková, že cenově lokální produkty konkurovat zahraničním nedokážou. Musí konkurovat výjimečnou chutí a dostatečně silným příběhem, který za produktem stojí. A ten Farma Bezdínek má.
Svět balení: Kvalitní a vědomě pěstované potraviny s sebou nesou vzhledem k nákladům také přirozeně vyšší cenu. Akceptují to zákazníci?
Monika Zábojníková: I to je o lidech a jejich postojích. Sledujeme, že nastupující trend lokálnosti a zájem o zdravý životní styl sílí a věříme, že povede k ochotě spotřebitelů si za lokální potraviny připlatit. O to více bude potřeba tohle vědomé nakupování podpořit vyšší rozpoznatelností lokálních producentů na regálu obchodů. Umožnit i pěstiteli zeleniny zviditelnit svůj brand, neschovávat jej pod privátní značku řetězců, ale dát mu v nabídce důležitost, jakou si za svoje každodenní úsilí zaslouží.
Svět balení: Zpátky k obalům. Obalem takové okurky takového rajčete, tedy jako každé jiné zeleniny, či ovoce je produkt sám. Jak se díváte na nedokonalost těchto „obalů“, které jsou unikáty bez sériového čísla?
Monika Zábojníková: Vlna udržitelnosti se valí i obalovým průmyslem. V případě čerstvého ovoce a zeleniny v nás pocitově nejvíce rezonuje myšlenka „nejlepší obal je žádný obal“. Z mnoha dat však víme, že obecně nejvíce vyplýtvanými komoditami jsou právě ovoce a zelenina. Ekologické škody vzniklé zkažením potravin bez obalu jsou mnohem větší, než kdyby toto zboží bylo zabaleno. Nebalit tedy vždy nemusí být nejlepší řešení.
Svět balení: Proč zelenina potažmo ovoce nemá tak velkou pozornost jako jiné produkty, které se pyšní vysokým standardem obalového designu, prostoru na vizualizaci na prodejní ploše (prémiové čokolády, prémiová vína, prémiový alkohol atd.) Proč tomu tak není? Přece jen bez výše zmíněných produktů se obejdeme, bez zeleniny určitě ne.
Monika Zábojníková: Z pohledu mnohých je to prostě „jen“ zelenina a ovoce, komodity běžného významu. Tvořit kolem rajčat marketingový příběh a myslet si, že se z toho stane věhlasný brand, se může zdát mnohým úsměvné. My to ale skutečně žijeme. Vyrábět zdravý, perfektní produkt je dřina, ale stačí jedno ochutnání a víte, proč to stojí za to.
Nepotřebujeme pít více alkoholu, potřebujeme jíst více lokální zeleniny. Nedostatečná konzumace zeleniny a ovoce, společně s dalšími špatnými stravovacími návyky, je hned po kouření druhou nejčastější příčinou předčasných úmrtí ve vyspělém světě. Půl zeleného talíře denně je klíčem ke zdravému tělu, budování odolnosti a imunity nás všech. Proto by si naše zelenina zasloužila silnou propagaci napříč dodavatelským řetězcem, od producenta až po zviditelnění na prodejní ploše.
Svět balení: Máte nějaké produkty, které by provedením balení mohly konkurovat tradičním etiketovým obalům čokolád, bonbonů nebo alkoholu? (otázka na cherry rajčátka a další)
Monika Zábojníková: Ano. Našeho prémiového Hranáčka. Jsou to extra sladká oválná cherry rajčátka, v kvalitě bez pesticidů, která navíc pokaždé báječně křupnou. Milují je i děti, často velmi vytrvalí odpůrci zeleniny. Bezplastové balení v papírové krabičce s příměsí trávy jsme poprvé představili v prosinci roku 2020. Pracovně je nazýváme Krabičkou plnou lásky a zdraví. Menší 220 gramové srdíčkové balení je ideálním dárkem pro kamarádku namísto čokolády – sladké potěšení, a přece tak zdravé! Větší 450g balení ocení zase maminky, které pro svoji rodinu nakupují vždy jen to nejlepší. Rajčátka v krabičce se srdíčkovými výřezy jsou i originálním, a hlavně vítaným dárkem na sv. Valentýna. Aktuálně se s tímto balením můžete setkat v síti prodejen Tesco, nebo na online farmářském tržišti Scuk.cz. Více o papírové krabičce s příměsí trávy – Naše obaly rostou v přírodě
Výrobce: THIMM THE HIGHPACK GROUP
Svět balení: Problematika „čerstvé zeleniny“. Zelenina, kterou kupujeme na pultech velkoobchodních řetězců často vykoná cestu přes půl planety a stále je proklamovaná jako „čerstvá“. Jak se k tomu stavíte?
Monika Zábojníková: Soběstačnost ČR v čerstvé zelenině se v posledních letech pohybuje kolem 30 %. To znamená, že i když každý z nás v ČR ročně spotřebuje zhruba 87 kilogramů zeleniny, jen necelá třetina pochází z našich polí a skleníků. Ročně dovážíme přes 580 000 tun zeleniny, která se tváří jako „čerstvá“. To jsou fakta. Bohužel nejsme schopni vykrýt zákaznickou poptávku po čerstvé zelenině z lokálních zdrojů.
Naproti tomu bych zákazníka „nepodceňovala“. V případě možnosti volby věřím, že instinkt zavelí sáhnout po místní, lokální zelenině. Nespokojme se však jen s pojmem „čerstvá“ a „lokální“. Chtějme více. Preferujme zeleninu v kvalitě „bez pesticidů“. Pesticidy nepatří do našeho těla z mnoha velmi vážných důvodů a přeji si, aby toto téma konečně začalo znít veřejným prostorem.