

Na konci října se rajčata z našich farem Bezdínek a Kameničany vydala v doprovodu rostlinolékaře Vaška Psoty na více než 2000 kilometrů dlouho cestu do španělského Madridu. Cílem byl mezinárodní veletrh Fruit Attraction (22. – 24. 10. 2019) zaměřený na segment ovoce a zeleniny a vše, co s jejich pěstováním, zpracováním a prodejem souvisí.
Bylo nám ctí prezentovat naše výborná rajčátka na stánku společnosti ZERYA – jedné z mála vysoce odborně a technologicky specializovaných firem, která se zabývá zaváděním standardů pěstování bez zbytků chemických pesticidů. Velmi si ceníme symbolického gesta, kdy se ZERYA u příležitosti oslavy 10. výročí založení rozhodla prezentovat náš společný projekt jako jejich nejvýznamnější v oblasti střední Evropy. V rámci slavnostní večeře, kterou na veletrhu ZERYA pořádala se naše rajčátka ocitla ve velmi vybrané společnosti řady dalších produktů, které byly vypěstovány bez zbytků pesticidů.
Trendy blízké budoucnosti
Co se týká velikosti, jde v rámci Evropy o druhý největší veletrh (po Fruit Logistice) v oblasti čerstvého ovoce a zeleniny. Celkem zde vystavovalo 1800 firem z celého světa, přičemž šlo o velké odbytové a producentské organizace a jednotlivé producenty, technologické firmy, zpracovatele, ale také inovační start-upy. Návštěvník tak mohl důkladnou prohlídkou veletržní plochy získat poměrně jasnou představu o trendech, které jsou nebo v brzké době budou v oboru ovocnářství a zelinářství dominovat. A jaké trendy tedy španělský veletrh Fruit Attraction udal?
Ekologické nebo BEZ PESTICIDŮ
Stánky pěstitelských sdružení napříč všemi světovými oblastmi nabízely vizuální, ale často i senzorickou možnost (ochutnávku), jak se seznámit s jejich výpěstky. Při tom nešlo přehlédnout, že opravdu velká část těchto produktů se pyšnila nálepkou „BIO“ nebo „Organic“. Hrdě se tedy hlásily ke svému původu z ekologického zemědělství. To obecně udělalo za posledních 15 – 20 let velký skok. Z poměrně okrajové záležitosti pro velmi úzkou skupinu producentů a zákazníků po jednoznačně široce rozšířený systém, jehož produkty se staly běžnou součástí nabídky obchodních řetězců.
Vedle ekologického zemědělství vzniká hlavně v Evropě nový pěstební systém, který lze definovat jako „BEZ-REZIDUÁLNÍ PRODUKCE„. Jde o systém, kdy vypěstovaná produkce neobsahuje žádné zbytky chemických pesticidů. Bez-reziduální pěstování je volba pro pěstitele, kteří nemohou legislativně získat značku BIO (hydroponické pěstování v substrátu mimo půdu) nebo z nějakého praktického důvodu (např. obavy z nízkých výnosů) nechtějí postupy ekologického zemědělství v plné míře akceptovat.
Pod značkou „BEZ ZBYTKŮ PESTICIDŮ“ bylo vystavováno široké spektrum výpěstků a produktů především na stáncích francouzských producentů. Podle toho, jak rychle se tento systém rozšiřuje v posledních několika letech, lze očekávat, že se stane stabilní položkou na pultech supermarketů. S potěšením můžeme konstatovat, že jsme na našich farmách otočili kormidlo správným směrem vstříc produkci v kvalitě „BEZ ZBYTKŮ PESTICIDŮ“ a zařadili se do klubu pěstitelů a producentů, kteří utváří nový trend.
Holistický přístup v ochraně rostlin
Ve smyslu ochrany a zdraví rostlin byl i na tomto veletrhu patrný obrat o 180 °. Na ústupu je konvenční způsob spočívající v aplikaci chemických pesticidů v době výskytů chorob a škůdců, který sice přináší okamžité řešení, ale s řadou vedlejších negativních efektů na životní prostředí a zdraví konzumentů. Začíná se prosazovat holistický přístup, kdy je snahou, aby pěstované rostliny byly zdravé a silné, a samy tak mohly čelit tlaku škodlivých činitelů a zároveň přinášet kvalitní a vysoké výnosy. Tento trend byl patrný širokým zastoupení firem, které vyrábí rostlinné biostimulanty na rozličné bázi, růstové podpůrné přípravky a prostředky biologické ochrany. Vedle toho zde bylo i několik inovačních firem, které nabízí technologie k brzkému rozpoznání výskytu škůdců a chorob, což v konečném důsledku umožňuje pěstiteli při využití šetrných metod ochrany problém řešit už v samotném zárodků.
Náhrada za plasty
Ve jménu omezování plastů se nesla prezentace řady výrobců obalových materiálů. Jako by se předháněli v tom, kdo bude mít přírodnější, rozložitelnější a kompostovatelnější materiály. Několik firem přihlásilo svůj obal do soutěže Nejlepší inovativní produkt veletrhu Fruit Attraction. Mezi finalisty se dostala např. firma La Union, jejíž obal je vyroben z rostlinných zbytků, přičemž obalovou folii nelze vizuálně rozlišit od běžně používaných plastů.
Vegetariánství a veganství
Stále více lidí se rozhodlo ve svém jídelníčku vynechat maso a stát se vegetariánem nebo veganem (pouze strava rostlinného původu). To, že už nejde o malou skupinu „hipíků“, ale poměrně velkou masu uvědomělých spotřebitelů disponující zajímavou kupní silou, bylo patrné i na tomto veletrhu. Tam kde to šlo, dali výrobci a producenti jasně najevo, že je jejich produkt vhodný pro vegetariánskou či veganskou stravu. Ku příkladu malý start-up firma Foodie´s představila na veletrhu svůj inovativní „hamburger“ vyrobený z klíčků luštěninových semínek. Do finálové nominace na inovační cenu se pak dostala veganská paštika firmy BONNYSA, jejíž hlavní surovinou jsou rajčata. I samotní pořadatelé veletrhu reflektovali vzrůstající zastoupení vegetariánů a veganů v populaci a jedno z veletržních bister bylo čistě veganské.
Exkurze v pojízdném skleníku
Na závěr bych chtěl přehlídku trendů zakončit u velmi zajímavého projektu CuTE (Cultivating the taste of Europe). Jde o čistě evropskou iniciativu, která je financovaná z Bruselu. Cílem je co nejvíce přiblížit spotřebiteli způsob, jak se v Evropě zelenina a ovoce pěstuje, a získat tak srdce zákazníka pro lokální produkci. Jedním z počinů v rámci tohoto projektu je i „Eurotour“, kdy je návěs kamiónu upravený do podoby hydroponického skleníků s opravdovými rostlinami. Návštěvník se tak může seznámit s tím, jak se zelenina v hydroponii pěstuje, dozví se o principech biologické ochrany a může si prohlédnout také čmeláčí hnízdo.
Za tým Farmy Bezdínek
Václav Psota